مرکز عالی جوش و آزمون‌های غیر مخرب دانشگاه تهران TWN

جدیدترین مطالب

شناسایی انسداد کانال‌های خنک کاری پره‌های توربین به روش بازرسی ترموگرافی

پره‌های توربین یکی از اساسی ترین بخشهای توربین هستند که به دلیل کارکرد در سرعت و دمای بالا، به شدت مستعد انواع مشکلات نظیر خزش، تغییر شکل، خوردگی و سایر انواع عیوب هستند. به منظور کاهش اثرات تخریبی دماهای بالا، عموماً در مراحل ساخت پره‌ها، کانالهایی برای عبور سیال خنک کننده (عموماً هوا) در داخل پره‌ها تعبیه می‌گردد. به دلیل هندسه خاص و همچنین دقت ابعادی بالای پره‌ها، راهگاههای داخلی در بسیاری از انواع پره‌ها دارای ظرافت و پیچیدگی زیاد هستند. این امر سبب می‌گردد که پس از پایان مراحل ساخت و همچنین در حین ساخت این پره‌ها دارای پتانسیل ایجاد عیوب از جمله باقی ماندن ذرات سرامیک در داخل راه‌گاههای خنک کننده در مرحله ریخته گری باشند. وجود اینگونه عیوب باعث عدم کارایی مطلوب سیستم خنک کننده و در نتیجه کاهش عمر پره می‌گردد. از این رو کنترل مسدود نبودن این کانالها از جمله ضروریات استاندارد در کنترل کیفی پره‌ها است. از طرفی روشهای فعلی مورد استفاده در ارزیابی عیوب عنوان شده، دربسیاری موارد کارا نبوده و صحت عملکرد برخی پره‌ها را پس از تولید تضمین نمی‌کنند. از این رو در دنیا روشهای نوینی برای بازرسی های غیرمخرب پره‌های توربین توسعه یافته است که از روش با به کارگیری دانش و تجهیزات روز، عمر و کیفیت کنترل را افزایش خواهند داد.

در این پروژه روش حرارت نگاری مادون قرمز (ترموگرافی) به عنوان جایگزینی برای روش­های معمول در برررسی خنک کننده‌های داخل پره­های توربین مورد بررسی و ارزیابی کامل قرار گرفت. 

 پس از بیان مقدمات لازم در خصوص نحوه انتخاب روش حرارت‌نگاری مناسب، سه نمونه پره به صورت تجربی تحت آزمون حرارت‌نگاری قرار گرفت و با استفاده از روشهای مناسب آزموده شد. اثر گرفتگی در کانال‌های خنک کننده با روش ترموگرافی با دقت بسیار خوبی شناسایی شد و در نهایت یک سیسم سخت افزاری و نرم افزاری کامل جهت ارزیابی و شناسایی انسداد در کانال های خنک کاری پره توربین به شرکت موادکاران مپنا تحویل گردید.