سوپرآلیاژهای پایه نیکل به طور گسترده در صنایع هوافضا و نیروگاهی، به ویژه در بخشهای داغ موتورهای توربین گازی استفاده میشوند. این موضوع به دلیل خواص منحصر به فرد مانند استحکام دما بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالا است. این مواد به عنوان یکی از سختترین مواد برای ماشینکاری شناخته میشوند.
ایجاد تنشهای پسماند ناشی از فرآیند سنگزنی میتواند منجر به از بین رفتن ساختار تک کریستال و ایجاد ساختار پلی کریستال در این قطعات شود. قطعه مورد بررسي در اين پروژه یک سوپر آلیاژ پایه نیکل تک کریستال تولید شده برای شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) بوده و در هر طرف آن چهار سطح سنگزني شده با استفاده از پارامترهای مختلف ايجاد گرديد. با توجه به گرادیان حرارتی ایجاد شده در راستای ضخامت (به دلیل مکانیک فرایند سنگزنی)، تنشهای پسماند بصورت غیر یکنواخت در راستای عمق ایجاد شده بوده که اندازهگیری این تنشهای پسماند با استفاده از روش Hole drilling در این هشت حالت سنگزنی برای تعیین پارامترهای سنگزنی بهینه صورت پذیرفت.