از مخازن گاز طبيعي فشرده يا CNG، در انواع خودروهای گازسوز استفاده ميشود. از آن جا که مخازن تحت فشار، بايد بدون درز ساخته شوند، روش ساخت جداره فلزي اين نوع مخازن، شامل استفاده از يک بلانک اوليه و انجام عمليات شکلدهی کشش عميق، آیرونینگ و در نهايت شکلدهی چرخشی براي شکلدهی سر مخزن و گلويی آن میباشد.
این پروژه با هدف تعیین روش ساخت این قالبها بوده و در ابتدا لازم است تنشهای وارده و سیستم عملکردی قالب به خوبی شناخته شوند. از این رو در فاز اول اين پروژه به بررسي و معرفي مواد بهکار رفته در نمونههای خارجی اين نمونه قالبها پرداخته شد. با انجام آزمونهای متالورژيکی و مکانيکی، مشخصات دقيق فولادهای به کار رفته در توليد قالبهای موجود استخراج شده و در ادامه استانداردهای اين مواد و همچنين نحوه توليد مواد خام و ساير فولادهای مشابه که امکان استفاده از آنها به عنوان جايگزين نمونههای موجود قابل بررسي است، معرفی گردید.
در فاز دوم و بخش تحلیل نیز روش ساخت قالب با استفاده از تحلیلهای اجزای محدود تعیین شد
در فاز سوم جهت صحهسنجی خروجی تحلیلهای اجزای محدود و تخمین دقیقتر از طراحی قالب، تنشهای پسماند با استفاده از روش Hole drilling مورد ارزیابی قرار گرفتند.