تأثیر تنشهای پسماند تولید شده در هنگام سنگزنی خزشی (CFG) بر عملکرد ریشههای پرههای توربین، یک حوزه حیاتی از تحقیقات در مهندسی ساخت است. با توجه به طول نسبتا کوتاه ریشه پره توربین، دستیابی به یک حالت ثابت در طول فرآیند سنگزنی خزشی چالش برانگیز است. این پیچیدگی بر اهمیت بررسی تنشهای پسماند در شرایط غیر پایدار، که اغلب با پروفیلهای سنگزنی شده همراه است، تأکید میکند. بارهای سنگ زنی ناسازگار در سراسر سطح تماس، همراه با اثرات خنک کاری غیربهینه معمولی در آسیاب شدید پروفیل خوراک خزشی، اغلب منجر به توزیع نابرابر تنش های پسماند می شود. این ناهمواری با سطوح مختلف ریزسختی و میزان تغییر شکل پلاستیک در مواد مرتبط است. در نتیجه، نواحی مختلف سطح ریشه پره توربین عمر خستگی متفاوتی را نشان میدهند که به طور قابلتوجهی بر دوام و قابلیت اطمینان کلی قطعه تأثیر میگذارد. علاوه بر این، توزیع ناهموار تنشهای پسماند بهینهسازی پارامترها را برای عملیاتهای پیرسازی بعدی پیچیده میکند. این چالش با این واقعیت تشدید میشود که حذف کامل تنشهای پسماند سطحی اغلب غیرعملی است. بنابراین، این موضوع پیچیده نیاز به تحقیقات بیشتر را برای توسعه استراتژیهایی که اثرات نامطلوب تنشهای پسماند را کاهش داده و عملکرد ریشههای پرههای توربین در سرویس را بهبود میبخشد، برجسته میکند.